Nog 5 weken te gaan - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mark Dimmers - WaarBenJij.nu Nog 5 weken te gaan - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mark Dimmers - WaarBenJij.nu

Nog 5 weken te gaan

Door: Mark Dimmers

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 Mei 2015 | China, Sjanghai

Nog minder dan 5 weken te gaan en dan ben ik weer terug in het mooie Nederland. De tijd gaat nog steeds ontzettend snel, het onderzoek gaat nog steeds goed, nu de laatste fase even hard doorwerken.

De ouders van jip waren langsgekomen en hebben een hoop stroopwafels, drop etc. meegebracht wat wel erg lekker was. Ook hadden mijn ouders spullen om bitterballen te maken meegestuurd, wat helemaal geweldig was. Ze waren goed gelukt en onze internationale vrienden vonden bitterballen ook erg lekker!

Met de ouders van Jip hebben we dus een beetje de tourist uitgehangen, helaas was het deze dagen erg slecht qua pollution(smog), we sliepen dat weekend in hetzelfde hotel als de ouders van Jip, wat erg handig was om dingen te bezoeken. Maar toen ik die zaterdagochtend wakker werd en naar buiten keek, so dat was denk ik de ergste smog die ik tot nu toe heb meegemaakt, ik wilde eigenlijk liever binnen blijven dan naar buiten gaan. Maar goed toch maar naar buiten, waar het ook nog eens ontzettend vochtig bleek te zijn. Vermoeiend klimaat die dag dus. De dagen erna nog steeds redelijk wat smog, wat we goed konden zien toen we op de 91ste verdieping van de World financial tower zaten(die toren die eruit ziet als een bieropener, geniaal trouwens wie dat bedacht heeft haha).

Mooie tijd gehad dus erg fijn om wat verhalen uit Nederland weer te horen etc. Verder werd koningsdag hier en daar ook goed gevierd, die avonden kwamen we veel Nederlanders tegen in de clubs wat ook erg gezellig was. Oja we zijn ook nog in bar Rouge geweest, geweldig uitzicht op de skyline en een leuke tent, maar prijzig zeer prijzig. Meer dan 10 euro voor wiskey cola, bier drink je daar niet want dat is meestal duurder, waarom weet ik ook niet. Daar kwamen we nog eens achter toen we in een bar in de buurt 24 euro moesten afrekenen voor 2 flessen bier! ja je leest het goed vier en twintig euro! Nou dat doen we ook maar niet meer, hier was wiskey ook weer stukken goedkoper, wel hele gezellige club trouwens.

Daarnaast is onze huisgenote Lilly weer terug gegaan naar Servie vanwege visa problemen en hebben we een spaanse huisgenote ervoor terug gekregen. Verwacht niks spannends als je het woord spaans hoort het valt gruwelijk tegen ze is ook 38, we gaan er ook niet echt mee om, meer ga ik er niet over zeggen.

Komend weekend gaan we eens een voetbalwedstrijdje bezoeken in een van de enorme stadions hier, Shanghai Shenhua VS Shanghai East Asia, een derby dus hopen op een beetje een mooie wedstrijd. Over voetbal gesproken, vorige week hadden we vrijdag vrij vanwege dag van de arbeid en zijn we gaan voetballen met een grote groep. Was erg leuk en vooral fijn om even weer is wat intensieve beweging te hebben. Het was mooi weer en weinig smog en het is best een ervaring om midden tussen de hoge appartementencomplexen op een (best prima) kunstgras-veldje te voetballen. Waarschijnlijk gaan we dit nog wel vaker doen.

Het is ook beerfestival komende dagen in Shanghai, dat is natuurlijk nooit verkeerd, hopen op wat Nederlandse beerstands en een Jupiler is ook geen overbodige luxe als je het mij vraagt. Het Chinese bier is redelijk waterig, maximaal 4% alcohol dus je verlangt dan af en toe wel is naar een echt biertje. Die heb je hier natuurlijk wel maar dan krijg je bijvoorbeeld heineken wat we in brabant ook niet echt bier noemen haha.
Ja verder gaat het nog allemaal prima, mooie tijd nog steeds maar ik ben ook wel weer blij om binnenkort terug naar Nederland te gaan, naar vrienden en familie, normaal eten, alles geregeld etc.. Maar ik weet zeker dat ik deze stad ook ga missen, de mogelijkheden zijn ongekent hier, je verveelt je echt nooit hier!

We proberen nog een reisje te boeken naar Beijing binnenkort, om nog wat cultuur te snuiven hier en daar. Ik zou zelf graag ook nog naar HongKong gaan, maar dat lukt niet vanwege mijn visum, dat is trouwens nogal een probleem aan het worden die visa. Als iemand van jullie naar China wil voor stage raad ik aan om optijd te beginnen met een visum aanvragen want het wordt steeds moeilijker gemaakt door de Chinese overheid voor stages, ze willen de Chinezen aan het werk hebben want die zijn er natuurlijk genoeg. Voor studie is een visum verkrijgen een stuk makkelijker.

Over die veel Chinezen trouwens, dat is dus het probleem als heel China een vrije dag heeft zoals de dag van de arbeid, dan zijn alle toeristische plekken echt extreem druk, maar dan niet zoals wij in Nederland druk vinden maar echt gewoon gevaarlijk druk. Bijvoorbeeld parken dan bij goed weer, ja je kan er maar beter niet naar toe want je ziet gewoon geen groen door al die mensen, zoveel mensen hier het is ongelooflijk.

Dat was hem wel weer voor deze keer, tot de volgende!

MD

• 08 Mei 2015 - 10:41

Ans Van Vroonhoven:

Wat hebben jullie een mooi stage adres aan de verslagen te zien en de mooie foto,s. Geniet nog maar die laatste weken.
    Groetjes oom Toon en tante Ans

• 09 Mei 2015 - 22:35

Tante Sjakkie:

Hallo Mark,

Wat heb je weer mooi verteld!
    We zijn blij als je weer in nl bent.
    Kunnen we weer genieten van je verhalen .
    Veel liefs en geniet nog even van de smog en alle chinezen hihihi xxxxjes