Bijna halverwege - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mark Dimmers - WaarBenJij.nu Bijna halverwege - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mark Dimmers - WaarBenJij.nu

Bijna halverwege

Door: Mark Dimmers

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 April 2015 | China, Sjanghai

Bijna halverwege
2 april 2015, (door wat technische problemen wat later geplaatst)

Zo bijna halverwege alweer.. De tijd gaat ontzettend snel.
Het is alweer een tijdje geleden voor mijn laatste bericht, het is dan ook een drukke tijd geweest, er komen veel projecten binnen bij het bedrijf en we moeten veel vergaderingen bijwonen. Ook ben ik afgelopen dinsdag op businesstrip geweest naar Hefei, dat ligt ongeveer 500km van Shanghai.

Om te beginnen is onze niewe huisgenoot Lilly uit Servië aangekomen, ze is 28 en komt hier een tijdje stage lopen. Helaas heeft ze maar een visum voor 1 maand(had hier veel problemen mee) en heeft ze een paar dagen geleden te horen gekregen dat hij niet verlengd kan worden. Dus ze vliegt 21 april alweer terug.

Laatste weken dus druk, bij Nita is het nu erg druk op het moment en ik ben overgeplaatst naar de 2de verdieping. Nu werk ik met Bobo, een super aardige kerel die ook vlak bij ons woont. Tony heeft me overgeplaatst zodat ik meer kans zou hebben op business trips en dus wat meer van China en de cultuur kan zien. Het begon dan ook goed en ik mocht meteen mee op Business trip, naar Hefei, een stad waar misschien nog wel meer wordt gebouwd dan in Shanghai, maar dan wel weer beschikt over talloze prachtige parken met grote blauwe meren. Het was dus wel lekker om even in de natuur te zijn, ook het projectgebied was gewoon nog landbouwgrond en bos aan het water.

Het begon met de treinreis van 3 uur naar Hefei, Bobo had me opgehaald en toen zijn we naar het station gereden. Het treinstation van Shanghai (of een van de) ligt naast een van de vliegvelden en is ook te vergelijken met een vliegveld, Eindhoven airport is er niks bij! Toen moest ik kaartjes omwisselen, iemand van het kantoor had ze besteld en ja hoor in de rij probeerde natuurlijk iedereen voor te dringen. Ongelooflijk blijft dat, ik legde aan Bobo uit dat je dit in NL echt niet kan doen, hij wist dat en wilde ook dat er iets aan gebeurde, maarja waar begin je? Afijn het viel allemaal reuze mee net als de trein reis, bullettrain dus je bent er zo en ik had veel beenruimte dus helemaal prima.

Eenmaal aangekomen hadden we de huurauto opgehaald en gingen we naar het projectgebied. Lekker de natuur in, echt heel fijn als je in een stad als Shanghai vol met smog leeft. Daarna gingen we lunchen bij de opdrachtgever en tja ik weet niet echt wat ik op heb. In iedergeval rijst en aardappels in kleine sliertjes. Ook varkensvlees aan botten maar welk deel dat het was, ik heb echt geen idee. Na nog een bezoek aan de locatie gingen we naar het hotel toe, ik vreesde het ergste maar het viel echt reuze mee! Super mooie hotelkamer en ook schoon dus helemaal prima. Toen gingen we eten, we belandde in een luxe restaurant maar ik ging nu wel echt de Chinese cultuur leren kennen. Natuurlijk met het drinken en proosten maar ook het eten. Zo heb ik varkensknie op, kippennek en vissenhersenen gegeten. Was allemaal goed te eten trouwens en blijkbaar wordt je slim als je de hersenen eet, ik dacht dat kan ik wel gebruiken waarom niet. Ze vonden dat ik heel goed met stokjes kon eten, dus dat sushi eten in Nederland is toch nog ergens goed voor geweest. Daarnaast vonden ze het ook heel mooi dat ik wat dingen probeerde.

Na het eten nog wat bier gedronken en gepooled, om vervolgens te gaan slapen om bij te komen. We waren allemaal rond 5 uur opgestaan dus hadden slaap hard nodig. De volgende dag hebben we een aantal parken bezocht en een nationaal park, al met al heb ik dus veel gezien van China die 2 dagen. Oh en de 2de dag heb ik me ook nog gewaagt aan varkensbloed, ze maken er blokjes van door het te verwarmen. Lijkt een beetje op tofublokjes maar dan heel donker rood. (tofu eten ze hier ook heel veel)

De dagen voor de trip zijn we in het weekend nog gaan golfen en verder gewoon uit gegaan zoals we normaal doen in het weekend. Weinig spannends wat dat betreft, het is hier wel een stuk warmer geworden, laatste 3 dagen 30 graden, maar toen sloeg gisteren de regen toe.... Niet normaal hoeveel water er weer is gevallen, nu is het zon 13 graden.

Morgen is Shane jarig, dus dat gaan we goed vieren natuurlijk, we wilden eigenlijk een weekendje weg doen maar overal rondom Shanghai is het heel slecht weer en de verre reizen waren of uitverkocht of veel te duur. Dus helaas want we zijn maandag vrij, niet voor pasen maar vanwege het qingming festival, Chinese feestdagen dus. Pasen doen ze in China niet aan, ja je ziet wel paashazen etc. maar dat is volgens mij voor de westerse mensen hier die pasen niet kunnen missen.

Verder is volgende week de Grand Prix van China, op het Shanghai International Circuit dus dat is ook mooi meegenomen, die pak ik natuurlijk mee nu ik hier ben. Verder willen we dus binnenkort nog een tripje maken naar een lagoon, als het weer mee zit en de ouders van Jip komen langs over 2 weken.

Nog een paar leuke dingen:
- In Shanghai moet je ongeveer 15.000 euro betalen voor kenteken platen op je auto en er rijden echt genoeg auto's rond.
- Ik ben naar de kapper geweest voor 4,20, al was het niet helemaal goed gegaan maar daarna meteen gefixed gelukkig
- Super speciaal bier hier, bij dean's beershop en niet duur.
- Woonkosten zijn extreem hoog hier, net als westerse restaurants. duizende euro's huur per maand voor een simpel appartementje
- Op mijn nieuwe afdeling slapen veel mensen 1 uurtje net na de lunch.
- Het regenseizoen is aangebroken.. Dus enorm veel regen en weinig afwatersystemen dus naar huis zwemmen i.p.v. fietsen.

Verder nog steeds leuk hier, nu gaat een andere huisgenoot van Shane ook veel met ons mee, Flo hij komt uit Basque, klein staatje tussen Spanje en Frankrijk. Mooie kerel veel lol mee gehad.

Dit was hem weer, tot de volgende!

MD


  • 09 April 2015 - 21:09

    Tante Sjakkie:

    Hallo slimme neef, volgens mij zitten er steeds meer hersenen in dat hoofd van je!
    Jij eet daadwerkelijk ook alles, stuur je dan eerst een app wat de pot schaft?Zoals je bij ons ook altijd graag wil weten hihihihi. Ik hoop als je terug in Nl bent we snel samen aan de bbq een biertje kunnen drinken en lekker kunnen gaan eten en bijkletsen.Veel liefs en groetjes van ons geniet ze xxxx

Tags: Hefei, Shanghai

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Student Ruimtelijke Ordening & Planologie NHTV internationale hoge school Breda. Afstudeerstage in Shanghai van februari tot juni 2015

Actief sinds 28 Jan. 2015
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 3936

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 09 Juni 2015

Afstuderen in Shanghai

Landen bezocht: